Ο Μήνας Μάρτιος ξεχειλίζει από χαρακτική..
Με το ATHENS PRINT FEST III , που συνδιοργανώνει η Ένωση Ελλήνων Χαρακτών και ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων για όλο τον Μήνα Μάρτιο. Ανάμεσα στις δραστηριότητες
ας σημειώσετε ότι :
Α. την Τρίτη 1 Μαρτίου στον Πολυχώρο ΜΕΛΙΝΑ αρχίζει στις 18.00 η έκθεση ''Μαγικοί Ορίζοντες ''
και ανάμεσα σε όλες τις δραστηριότητες
Β. ''Ανοιχτό εργαστήριο Ν. Δεσεκόπουλου, ΠΕΡΙ ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑΣ/ Μυστικά και ψέματα, τα τρία πρώτα ΣαββατοΚύριακα του Μαρτίου 11.00-19.00
Στεφ. Σκουλούδη 1 & Κωλέττη, Καλλίπολη/ Αγ.Βασίλειος /210.4284568 / 6944108935.
3ο Φεστιβάλ Χαρακτικής Αθηνών
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Athens Print
Fest/ Third Edition, η 3η Έκδοση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χαρακτικής και
Εκτυπώσεων, διοργανώνεται
από τον Οργανισμό Πολιτισμού,
Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων και την Ένωση Ελλήνων Χαρακτών, με γενικό τίτλο Abracadabra
από 1 έως 31 Μαρτίου 2016.
Το Φεστιβάλ πραγματοποιείται υπό την
αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της Ελληνικής Εθνικής
Επιτροπής για την UNESCO.
To Athens Print Fest είναι ένα Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης, το μοναδικό
στην Ελλάδα, που πραγματοποιείται κάθε
τρία χρόνια στην Αθήνα, με σκοπό να εστιάσει όχι μόνο στο σήμερα της
ελληνικής χαρακτικής μέσα από τις προτάσεις και τις ποικίλες δυνατότητες που
προσφέρει η σύγχρονη χαρακτική τέχνη, αλλά να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή της
σε διεθνές επίπεδο. Μια συνάντηση πολιτιστικών φορέων με έμφαση στην Χαρακτική και τις
εκτυπώσεις με νέες και καινοτόμες
δημιουργίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας διεθνής εικαστικός
διάλογος γύρω από τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις της Σύγχρονης
Χαρακτικής τόσο σε αισθητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο.
Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, θα παρουσιαστούν εκθέσεις
χαρακτικής και εκτυπώσεων, θα διοργανωθούν κύκλοι ομιλιών θα πραγματοποιηθούν
σεμινάρια Χαρακτικής για τους καλλιτέχνες και για το κοινό, συμμετέχοντες
χαράκτες θα ανοίξουν σε ενδιαφερόμενους επισκέπτες τα εργαστήριά τους και θα
διοργανωθούν ποικίλες δράσεις σε διάφορους δημόσιους χώρους της πόλης.
Οι εκθέσεις θα
παρουσιάζονται στο κοινό με ξεναγήσεις από τους καλλιτέχνες, αλλά και στα
σχολεία με ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Μιά από τις
πλέον αξιόλογες δραστηριότητες είναι
η έκθεση που
πραγματοποιείται στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα» | 1-31/ Μαρτίου 2016
Θέμα της
: ‘’ Μαγικοί ορίζοντες ‘’.
Η έκθεση
θα ξεκινήσει την
Τρίτη 1η Μαρτίου 2016, ώρα 18.00
Οι επισκέπτες
και φίλοι της
Ελληνικής Χαρακτικής θα
δουν την πρόσφατη
δραστηριότητα των μελών
της Ένωσης Ελλήνων
Χαρακτών με αυθεντικά
χαρακτικά έργα , που
φιλοτέχνησαν ειδικά για
την έκθεση αυτή.
.
Συμμετέχουν : Οδυσσέας Αννιτσάκης , Ρένα
Ανούση-Ηλια, Ειρήνη Αντωνιἀδη, Ζαχαρίας Αρβανίτης, Μιχάλης Αρφαράς, Judy Attwood, Καταρίνα Βασίτσκοβα,
Μάγδα Βαμβατήρα, Χρήστος Βελισσάρης, Ελένη Βλάχου, Βασιλική Γκαραβέλα, Ελένη
Δερβίσογλου, Νίκος Δεσεκόπουλος , Μαρία Ζαβιτσάνου, Έλενα Ζέππου, Μαρία Ζιάκα,
Μίλαν Ζούνιτς, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, Γιώργος Κεφαλληνός, Γρηγόρης Κότσαρης,
Μιχάλης Κότσαρης, Δήμητρα Κουμαντάκη, Κλέβες
Κρίσικο, Αναστασία Κωνσταντάκου, Ντίνα Κώτσιου, Γιάννης Λουκάς, Kάτη Mαρτ, Αναστασία Μικρού,
Γιάννης Μονογυιός, Πολυτίμη Μπενάκη, Ίρις Ξυλά Ξαναλάτου, Βαλεντίνη Παντελαίου,
Πίνο Παντολφίνι, Μαρία Πάτση, Μιμή Πετροπούλου-Δημητράκη, Δήμητρα Σιατερλή,
Μαίρη Σχοινά, Ράνια Σχορετσανίτη, Θάλεια
Τσερκέζη, Αναστασία Τσετουλίδου, Αλεξάνδρα Τσιστιντά, Μιχαήλ Φαλκώνης, Βενετία
Υφαντίδου, Φλοράνς Χρηστάκη και Νίκος Σταυρακαντωνάκης.
Επιμέλεια Ένωση Ελλήνων
Χαρακτών.
·
Ξεναγήσεις
από τους καλλιτέχνες στην έκθεση
Μαγικοί Ορίζοντες, τις Κυριακές
6 & 20 Μαρτίου στις 12:00
Ηρακλειδών 66 και
Θεσσαλονίκης, Θησείο
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη –
Σάββατο: 09.00 – 19.00 & Κυριακή: 10.00 – 16.00
Τηλ : 210 34 52 150, m.
Κεραμεικός, Θησείον
Για όλες
τις άλλες δραστηριότητες του
Φεστιβάλ Χαρακτικής ,
μπορείτε να ενημερωθείτε στο αντίστιχο
site της
ΕΕΧ και του
ΟΠΑΝΔΑ
https://www.youtube.com/watch?v=ultas9VhJ7Y
‘’
Ανοιχτό εργαστήριο χαρακτικής
Νίκου Δεσεκόπουλου ‘’
ΠΕΡΙ
ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑΣ - μυστικά
και ψέματα
Στα πλαίσια του 3ου Φεστιβάλ
Χαρακτικής και Έντυπης Τέχνης , ATHENS PRINT FEST III, που συνδιοργανώνουν η
Ένωση Ελλήνων Χαρακτών
( ΕΕΧ ) και
ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και
Νεολαίας Δήμου Αθηναίων
(ΟΠΑΝΔΑ ), από 1η - 31η Μαρτίου
2016, υπάρχει και ο θεσμός
των ‘’ανοιχτών εργαστηρίων’’ όπου : ο
επισκέπτης μπορεί
να προσεγγίσει τον
τρόπο για το
πως σχεδιάζεται, χαράζεται και
τυπώνεται ένα Αυθεντικό
Χαρακτικό Έργο.
Ο Νίκος Δεσεκόπουλος
με τέσσερις ενήλικες
μαθητές του, οι Γιάννα
Αλεξοπούλου, Δημήτρης
Σκλαβενίτης, Στάθης Σωτήρχος και
Καίτη Τζαβαρή, μέσα
από την κοινή
τους αγάπη για
την Χαρακτική Τέχνη,
ανοίγουν το χώρο
τουυ εργαστηρίου τους
προς το φιλότεχνο
κοινό και φίλους.
ΕΓΚΑΙΝΙΑ:
Σάββατο 5 Μαρτίου
2016, ώρα 18.30
Για τρία Σαββατο-Κύριακα ( 5 – 6
/ 12- 13 / 19 –20 ) θα παρουσιάσουν
τα έργα που χάραξαν
σε πλάγιο ξύλο
μέσα από μιά
ευρεία θεαματική ίσως περιπλάνηση σε
κόσμους ποιητικούς, σε παρόντα
ή μέλλοντα χρόνο...ή
ακόμα την ανάγκη
τηγς ψευδαίσθησης που
μιά ηθελιμένη ή
όχι ευπιστία αποζητά
στη δίνη κρίσιμων
συνθηκών την διέξοδο
και προτείνει... ‘’’Άμπρα
κατάμπρα ‘’
κι
ένα νέο θύμα
πείθεται από τα
παραπλανητικά λόγια του
εκμεταλλευτή...
…και παύω να σκέφτομαι, να αισιοδοξώ;
Η μήπως επιλέξω
αλλιώς;
Είσοδος Ελεύθερη
Ώρες λειτουργίας: 11.00 -
19.00
Στεφ. Σκουλούδη 1 & Κωλέττη, Αγ.
Βασίλειος / Καλλίπολη / Πειραιάς
Τηλ. : 210.4284 569 / 6944 108935
Email: ndesseko56@gmail.com
Χαρακτικό του DIMITRI (Δημήτρη Παπαγεωργίου) |
Χαρακτική είναι κλάδος των Καλών Τεχνών,
όπως η ζωγραφική και η γλυπτική. Θα μπορούσαμε να πούμε πάρα πολύ απλοποιημένα,
πως η χαρακτική είναι μια ζωγραφική ή ένα σχέδιο που ο καλλιτέχνης μετά από μια
διαδικασία τα τυπώνει πάνω σε χαρτί. Ανάμεσα στο σχέδιό του και την τυπωμένη
εικόνα στο χαρτί υπάρχει κάποιο υλικό στο οποίο «χαράζεται» για να μπει το
μελάνι και να τυπωθεί.
Τα κύρια είδη χαρακτικής είναι :
α) η ξυλογραφία
(β η χαλκογραφία
(γ η λιθογραφία
Η ΞΥΛΟΓΡΑΦΙΑ
Η ξυλογραφία ήρθε από την Ιαπωνία και είναι
ο πρόγονος της τυπογραφίας που σήμερα τυπώνουμε βιβλία και κάθε είδους έντυπα.
Παλιά ξέραμε πως όλα τα βιβλία εγράφοντο και εζωγραφίζοντο στο χέρι. Οι Ιάπωνες
που αγαπούσαν τις ζωγραφιές στα βιβλία, σκέφτηκαν ένα τρόπο να τις παράγουν
εύκολα σε πολλά αντίτυπα. Πήραν λοιπόν πλάκες ξύλου, ζωγράφισαν την εικόνα με
μελάνι πάνω σ’ αυτά και μετά με κοφτερά κοπίδια αφαιρούσαν από την επιφάνεια το
ξύλο γύρω από τις μελανωμένες γραμμές ώστε στο τέλος εξείχαν μόνο οι γραμμές
της εικόνας. Ύστερα μελάνωναν με τυπογραφικό μελάνι και ένα «ταμπόν» που
αργότερα αντικαταστάθηκε από λαστιχένιο κύλινδρο. Έτσι λοιπόν καθώς όλες οι
γραμμές είχαν επάνω τους φρέσκο μελάνι, τοποθετούσαν πάνω στη χαραγμένη πλάκα
ένα φύλλο χαρτιού και τρίβοντάς το από πίσω μεταφερόταν το μελανωμένο σχέδιο
πάνω στο χαρτί. Δηλαδή εκτυπωνόταν όπως ακριβώς τυπώνεται μια σφραγίδα στο
χαρτί.
Αυτή η τεχνική εξελίχθηκε στην Ιαπωνία τότε
και σε συνέχεια στην Ευρώπη σε πολλά είδη τέχνικής. Ενώ στην αρχή πρόσθεταν και
χρώμα με πινέλο σε διάφορα τμήματα της εικόνας, μετά χάραζαν και τα χρώματα
χωριστά σε άλλες ξύλινες πλάκες και τα τύπωναν και αυτά ένα ένα αλλά με μεγάλη
προσοχή για να συμπέσουν στη σωστή θέση. Έτσι γεννήθηκε η έγχρωμη ξυλογραφία.
Οι ξυλογραφίες είναι δύο ειδών:
α) Ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο που δεν είναι
παρά ο τρόπος που κόβουμε τα ξύλα και τα νερά τρέχουν στο μήκος του ξύλου, όπως
οι σανίδες.
(β
Ξυλογραφία σε όρθιο ξύλο, που θα πει πως οι πλάκες του ξύλου κόβονται
κάθετα στον κορμό του δέντρου, οπότε τα νερά είναι όρθια στην πλάκα και εκεί
γίνεται η χάραξη. Είναι σαν να λέμε πως χαράζουμε στο «σόκορο» του ξύλου.
Τα ξύλα της ξυλογραφίας είναι πολύ σκληρά
και ιδίως αυτά του όρθιου για να επιτρέπεται να γίνεται πολύ λεπτή χάραξη. Όσο
για το πλάγιο ξύλο χρησιμοποείται πολύ και το πλαστικό φύλλο δαπέδου που
λέγεται «λινόλεουμ» γιατί έχει τις ίδιες ιδιότητες, είναι μαλακό, ομοιόμορφο,
φθηνό και μπορεί να κάνει κανείς μεγάλα έργα ευκολότερα.
Η αξία των έργων της χαρακτικής βρίσκεται
όταν όλη η διαδικασία γίνεται στο χέρι και όταν τυπώνει λίγα αντίτυπα. Όσο
λιγότερα τόσο μεγαλύτερη η αξία γι’ αυτό και σημειώνονται με αρίθμιση και
υπογράφονται από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.