Ο Απρίλιος έφτασε και σας προτείνουμε δύο πολύ ενδιαφέρουσες εκθέσεις.
H πρώτη εγκαινιάζεται την Παρασκευή 8 Μαΐου στον Τεχνοχώρο και πρόκειται για την ατομική έκθεση γλυπτικής του Μανόλη Ρωμαντζή με τίτλο «ΑΛΛΗΓΟΡΙΕΣ, Λόγος Τρισδιάστατος». Ο Μανόλης Ρωμαντζής μας συστήνεται εικαστικά μέσα από τα έργα του, η πλειονότητα των οποίων είναι άμεσα συνδεδεμένη και εμπνευσμένη από το θέμα της μετανάστευσης και της προσφυγιάς, θέτοντάς μας βασικά ερωτήματα που αναζητούν την προσωπική απάντηση του καθενός.
Η δεύτερη που ήδη έχει εγκαινιαστεί από τα μέσα Μαρτίου πραγματοποιείται στο πλαίσιο του project της αίθουσας τέχνης Τεχνοχώρος «Εκτός των τειχών», πρόκειται για την ομαδική έκθεση «Οψάριον» σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λουΐζας Καραπιδάκη με συμμετοχή πολλών και καταξιωμένων καλλιτεχνών. Η έκθεση φιλοξενείται στο εστιατόριο Varoulko Seaside του Λευτέρη Λαζάρου και συγκεκριμένα στην αίθουσα Art deck (2ος όροφος) καθώς και στο lobby και μπορείτε να την επισκεφτείτε καθημερινά από τις 13:00 έως τις 22:00.
Καλό μήνα!
Μανόλης Ρωμαντζής | ΑΛΛΗγΟΡΙΕΣ – λόγος τρισδιάστατος | Παρασκευή 8 Μαΐου 2016, Ώρα 20:00-23:00
Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση γλυπτικής του Μανόλη Ρωμαντζή με τίτλο «ΑΛΛΗγΟΡΙΕΣ, Λόγος τρισδιάστατος», που θα εγκαινιαστεί τηνΠαρασκευή 8 Απριλίου στις 20:00 και θα διαρκέσει μέχρι και τη Μ. Πέμπτη 28 Απριλίου.
Τα γλυπτά έργα που παρουσιάζονται αποτελούν, σύμφωνα με τον ίδιο τον καλλιτέχνη, κείμενα τα οποία διαθέτουν όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του γραπτού λόγου (παραγράφους, προτάσεις, λέξεις και σημεία στίξης) και προσκαλούν τον θεατή να τα ακούσει και να επέμβει σε αυτά, «διορθώνοντάς τα» με βάση τον ίδιο του τον εαυτό. Πρόκειται για έργα που περικλείουν ολόκληρες ιστορίες, γεμάτες συναισθήματα και όνειρα που περιμένουν κάποιον να τις «διαβάσει» και να δώσει το έναυσμα και την αφορμή για τις επόμενες που πρόκειται να «ειπωθούν».
Ο εικαστικός-επίκουρος καθηγητής στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παν. Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα), Χάρης Κοντοσφύρηςο οποίος συν-επιμελείται την έκθεση με τον Μανόλη Ρωμαντζή αναφέρει: «Ο Μανόλης αναρωτιέται αν στην τέχνη θέλουμε να εκφράσουμε το αναγκαίο ή το περιθώριο του αναγκαίου. Το αναγκαίο είναι η ίδια η ζωή. Όλοι οι καλλιτέχνες αντλούν τις αναγωγές τους από το περιθώριο της ζωής που είτε ως περισσό ή ως δευτερεύουσα αναγκαιότητα, αποτελεί ένα τοπίο περίπλοκο, συχνά χαοτικό και ανεξάντλητο που αναγκάζει τον καλλιτέχνη να προχωρήσει πέρα από αυτό που νόμιζε ότι μπορούσε. Δεν μπορώ να φέρω στο μυαλό μου έναν καλλιτέχνη που να μην κατατρύχεται από την έμμονη ιδέα μιας αποστολής. Η αποστολή του Μανόλη Ρωμαντζή είναι η δημιουργία συνθέσεων μικρογλυπτικής κλίμακας με περιεχόμενο αλληγορικές αφηγήσεις και ποιητικές μεταστάσεις νοσταλγικών εικονογραφικών προτύπων, άλλοτε με κοσμολογικό ενδιαφέρον και άλλοτε με υπαρξιακό. Στις συνθέσεις αυτές ενυπάρχει συχνά μια υψηλότατη αισθητική απόλαυση εξ αιτίας της συγκίνησης που υπαινίσσονται χωρίς να την εκφράζουν. Όσο πιο βαθιές και εσωτερικές είναι οι ρίζες της καλλιτεχνικής έκφρασης, τόσο πιο αβίαστα φανερώνονται οι λέξεις που οι εικόνες με τις οποίες εκφραζόμαστε, υπονοούν», ενώ προσθέτει ότι ο καλλιτέχνης «δημιουργεί γύρω του έναν άλλον κόσμο, όμοιο με τούτον εδώ, κατοικημένο όμως από διαφορετικούς ανθρώπους-ειδώλια που δεν εκλιπαρούν για επιβεβαίωση μιας φαντασίας σουρεαλιστικής, αλλά προβάλλουν κυρίως την αλληγορικότητα των πράξεών τους, ως σύμπραξη στην σονάτα του σεληνόφωτος του Γιάννη Ρίτσου ή τις διδακτικές αλληγορίες του Κωστή Παλαμά».
Ο Μανόλης Ρωμαντζής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Είναι απόφοιτος της Φυσικομαθηματικής σχολής και διδάκτορας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάστηκε ως καθηγητής Μέσης Εκπαίδευσης και παράλληλα ασχολήθηκε κατά καιρούς με τη γλυπτική, τη φωτογραφία, το σχέδιο, την αγιογραφία και τη βιβλιοδεσία.
Τα τελευταία χρόνια ασχολείται συστηματικά με τη γλυπτική χρησιμοποιώντας ως υλικά κυρίως τον πηλό, το γύψο, το ξύλο, το σίδερο και τον μπρούτζο, τα οποία συνδυάζει και με διάφορα άλλα υλικά.
Έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων, ενώ έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Τη βραδιά των εγκαινίων θα συνοδέψουν τα εξαιρετικά κρασιά vassaltis vineyards από τη Σαντορίνη.
Χορηγοί επικοινωνίας είναι οι culture now, global view, art22 και Φλώροι εικαστικοί.
Διάρκεια Έκθεσης: 8 - 28 Απριλίου 2016
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού
Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
Οψάριον | επιμέλεια Λουΐζα Καραπιδάκη | εστιατόριο Βαρούλκο Seaside, Μικρολίμανο
Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκτός των Τειχών» ξεκίνησε μία νέα συνεργασία με τον Λευτέρη Λαζάρου και το εστιατόριοVaroulko Seaside, έναν χώρο που διανύει μία πορεία 30 ετών διαρκούς και επιτυχημένης παρουσίας στο χώρο της εστίασης. Στο lobby και στο “Αrt Deck” στον δεύτερο όροφο, του νέου χώρου εκδηλώσεων του εστιατορίου, στο Μικρολίμανο, οργανώνουμε μία σειρά θεματικών εικαστικών εκθέσεων που θα φιλοξενούνται εκεί για το επόμενο χρονικό διάστημα. Πρόκειται για μία σκυταλοδρομία εκθέσεων με τη συμμετοχή ανερχόμενων και καταξιωμένων καλλιτεχνών, υπό την επιμέλεια σημαντικών ιστορικών και επιμελητών τέχνης.
Ο χώρος του εστιατορίου έχει μεταμορφωθεί σε μία γκαλερί όπου οι συνδαιτημόνες θα έχουν την ευκαιρία να γίνουν για λίγο θεατές και «κριτικοί» τέχνης και να επηρεάσουν καθοριστικά την εξέλιξη του project.
Ο χώρος του εστιατορίου έχει μεταμορφωθεί σε μία γκαλερί όπου οι συνδαιτημόνες θα έχουν την ευκαιρία να γίνουν για λίγο θεατές και «κριτικοί» τέχνης και να επηρεάσουν καθοριστικά την εξέλιξη του project.
Την Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016 εγκαινιάστηκε η πρώτη έκθεση με τίτλο «Οψάριον» υπό την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης,Λουΐζας Καραπιδάκη, η οποία και θα διαρκέσει μέχρι τα μέσα Μαΐου.
Η επιμελήτρια της έκθεσης Λουΐζα Καραπιδάκη σημειώνει σχετικά με τον τίτλο: “Το ημερήσιο διαιτολόγιο των αρχαίων Ελλήνων είχε ως βασική τροφή τον άρτο, ο οποίος καταναλωνόταν απαραίτητα με κάποιο συνοδευτικό, το λεγόμενο «ὄψον». Το υποκοριστικό της λέξεως «ὄψον» είναι «ὀψάριον». Ένα πολύ σύνηθες συνοδευτικό του άρτου ήταν και ο ιχθύς. Με τον καιρό η λέξη «ὀψάριον/ὀψάρια» ταυτίσθηκε με την περιγραφή του συνοδευτικού ιχθύος και απέδωσε την νεώτερη λέξη «ψάρι/ψάρια».”
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στον πρώτο κύκλο υπό την επιμέλεια της Λουΐζας Καραπιδάκη είναι οι: Χρήστος Αρτέμης, Στάθης Βατανίδης, Γιώργος Βορρές, Λουκάς Γεραλής, Αντώνης Καστρινάκης, Αγγέλικα Κοροβέση, Γρηγόρης Κότσαρης, Μιχάλης Κότσαρης, Γιάννης Μανιατάκος, Νατάσα Μεταξά, Σταυρούλα Μιχαλοπούλου, Θανάσης Μπερούτσος, ΙόληΞιφαρά, Μιλτιάδης Πεταλάς, Κωνσταντίνα Συλίκου, Βασίλης Τάγκαλος, Δημήτρης Τζάνης και Francesco Moretti.
«Οι ιχθύες, εκτός από το τραπέζι των Ελλήνων, έχουν μια συνεχή παρουσία και στην τέχνη από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι τις μέρες μας. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις απεικονίσεις ιχθύων στον θαλάσσιο κόσμο των μινωικών αγγείων και τοιχογραφιών, τις μορφές ψαριών στη μυκηναϊκή τέχνη, τις σκηνές ψαρέματος στα ερυθρόμορφα και μελανόμορφα αγγεία της κλασσικής, ελληνιστικής και ρωμαϊκής περιόδου. Στην Παλαιοχριστιανική εποχή οι ιχθύες εμφανίζονται ως ευχαριστήριο σύμβολο, χαραγμένο ή γραπτό σε fresco και μετέπειτα στις απεικονίσεις του βυζαντινού εικονογραφικού προγράμματος, όπως στις σκηνές της προσωποποίησης της θάλασσας στον κύκλο της Δευτέρας Παρουσίας. Τέλος, συχνές είναι οι απεικονίσεις των ιχθύων στους νεώτερους χρόνους, στις νεκρές φύσεις και στις νατουραλιστικές αφηγηματικές σκηνές, αλλά και τις σύγχρονες δημιουργίες.
Στην έκθεση «ὀψάριον» σύγχρονοι Έλληνες εικαστικοί φιλοτεχνούν έργα (γλυπτά, χαρακτικά, ζωγραφικά) απεικονίζοντας ως κεντρικό θέμα βυθούς και ψάρια με ρεαλιστική, ποιητική ή και σουρεαλιστική διάθεση. Σε ορισμένες περιπτώσεις η απόδοση του βυθού της θάλασσας είναι αποτέλεσμα προσωπικής εμπειρίας του καλλιτέχνη (experience), αφού τα έργα έχουν ζωγραφιστεί μέσα στη θάλασσα, ενώ άλλα έχουν παλαιωθεί στον βυθό. Παράλληλα, τα ψάρια εμφανίζονται άλλοτε «λαχταριστά» με σαφή ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, ενώ άλλοτε υπερτερεί ο μινιμαλιστικός τρόπος της μορφολογικής τους απόδοσης. Δεν παραλείπονται οι αναφορές στη μυθολογία και στους συμβολισμούς, οι σκηνές ψαρέματος, οι πάγκοι του ψαρά αλλά ούτε και τα ψάρια στο τηγάνι και στο ταψί παραπέμποντας με τη σειρά τους στο αγαπημένο έδεσμα των νεοελλήνων.»
Λουΐζα Καραπιδάκη,
Ιστορικός τέχνης
VAROULKO SEASIDE Art Deck (2ος όροφος)
Ακτή Κουμουνδούρου 54,
Μικρολίμανο, Πειραιάς
210 5228400
www.varoulko.gr
Ημέρες και ώρες που μπορείτε να επισκεφτείτε την έκθεση: Καθημερινά από τις 13:00-22:00
Ακτή Κουμουνδούρου 54,
Μικρολίμανο, Πειραιάς
210 5228400
www.varoulko.gr
Ημέρες και ώρες που μπορείτε να επισκεφτείτε την έκθεση: Καθημερινά από τις 13:00-22:00