Η ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ
ΑΓΙΟΓΡΑΦΕΙ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΓΕΩΡΓΙΟ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ
Δίνουμε σημασία στα προγραμματισμένα, στους σοφούς
υπολογισμούς, στο οργανωμένο χτίσιμο μιας εικόνας, Μα γιατί ξεχνάμε πως μπορούμε
σε μια μόνο στιγμή να ζήσουμε κάτι που να την ξεπερνά σε διάρκεια και σημασία;
Γιατί να αγνοούμε τη συμπύκνωση που ΄χει μια λάμψη και πόσο φορτισμένη σε
σημασία μπορεί να ΄ναι; Ή χρειαζόμαστε για συγκίνηση μόνο ένα σεισμό και όχι
ένα λίκνισμα, μια βροντή και όχι ένα θρόϊσμα; Κυρίες και Κύριοι ιδού η ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ! Βροντές και συγκινησιακούς σεισμούς θα προκαλέσουν οι αγιογραφίες της στον Ι.Ν. του Αγίου Γεωργίου Καισαριανής!!! (Δ.Ζάχος)
Ξεκίνησαν αυτές τις μέρες οι εργασίες για την αγιογράφηση του Ιερού Ναού
του Αγίου Γεωργίου του κοιμητηρίου Καισαριανής από την βραβευμένη
αγιογράφο Μαριλένα Φωκά.
Οι εργασίες αφορούν στην διακοσμητική ποδέα στο κάτω
τμήμα της 3ης ιστορικής εικονογραφικής ζώνης του ναού.
Όπως αναφέρει η αγιογράφος :’’Ο τύπος της διακοσμητικής ποδέας που φιλοτεχνώ στο
ναό αποτελείται από ισομερείς πτυχώσεις με λιτό διάκοσμο από τον φυτικό
κόσμο και σταυρούς με χρυσοκονδυλιές.
Η συγκεκριμένη
ποδέα που απαντάται κυρίως στην Παλαιολόγεια περίοδο αντικαθιστά στο ναό την
ορθομαρμάρωση που υπήρχε σε εκκλησίες παλαιότερων ετών . Έχει τη θέση «πάντας»
και εμφανίζεται σε σπίτια των Αθηνών και της Μικράς Ασίας. Ανάλογες αποτυπώσεις
υπάρχουν στην Παναγία Καπνικαρέα και Άγιο Νικόλαο Πατησίων που φιλοτέχνησε ο
Φώτης Κόντογλου. Εκτιμώ ότι η τοποθέτησή της συμπληρώνει κι αναδεικνύει
τις άνωθεν αγιογραφίες εισάγοντας το εκκλησίασμα σε ένα κλίμα
κατάνυξης και συμπροσευχής Θεού Αγγελικών Ταγμάτων, Προφητών , Αγίων και
πιστών’’.
Για τη νέα αγιογραφική εργασία της Μαριλένας Φωκά ο
ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει :
‘’Με μελετημένο συμμετρικό σχηματισμό και έντονη
διάχυση χρωματικού φωτισμού η παρούσα κατάθεση σε ναό της δημιουργού Μαριλένας Φωκά κυριαρχεί
συμβολικά και λειτουργικά
τονίζοντας την μορφοποιητική ενατένιση
της γραφής της. Το μνημειακής διάστασης νέο επίτευγμα της ,συνέχεια μιας
σειράς εφάμιλλων απεικονίσεων σε
λατρευτικούς χώρους σηματοδοτεί με φιλοσοφημένη
σφαιρικότητα την πορεία εξέλιξης της που μέσα από την ποικιλότροπη όσμωση
καταλήγει στη χαρισματική αντιμετώπιση και στην αρτιότερη ανάδειξη των
θρησκευτικών αποδόσεων. Η αγιογράφος δίνει ιδεογραφική υπόσταση στην εργασία
της φιλοτεχνώντας με ευλάβεια και ουσιαστική
δόμηση τη σχεδιαστική δομή της διακοσμητικής
ποδέας ,προκαλώντας στο κοινό ερεθίσματα για μία διείσδυση σε ένα πνευματικό
χώρο σκέψης και εσωτερικής ενδοσκόπησης .Η συγκεκριμένη σύλληψη της ιδέας που
κοινωνεί εκπέμπει τον απαιτούμενο σεβασμό
στο δημιούργημα και κατ επέκταση στο
ιδεώδες της θρησκείας.’’