Απέναντι στην Τυραννία
ο… «λαός» και οι Πολίτες
ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΜΟΚΟΒΙΤΗ
------- . -------
Το Πανεπιστήμιο του Γέηλ δεν είναι φυσικά στην Πρωτεύουσα των Ηνωμένων
Πολιτειών της Αμερικής Ουάσιγκτον, αλλά είναι ΔΙΕΘΝΩΣ αναγνωρισμένο από τα
καλύτερα στον κόσμο.
Στο Πανεπιστήμιο του Γέηλ, καθηγητής διεθνώς αναγνωρισμένος ως Άριστος
στον Τομέα του της Ιστορίας, ο Τίμοθι Σνάϊντερ, κυκλοφόρησε το βιβλίο του
«Απέναντι στην Τυραννία». Σχετικά με το περιεχόμενο του, στην ερώτηση
δημοσιογράφου:
«Προτρέπετε τους πολίτες να
αντισταθούν και μοναχικά όταν κινδυνεύει η δημοκρατία. Θεωρείτε ότι ένας
άνθρωπος είναι αρκετός για να κάνει τη διαφορά;». Απαντά:
«Οι άνθρωποι που σκέφτονται
ελεύθερα και συμπεριφέρονται ελαφρώς διαφορετικά από την πλειοψηφία μπορούν να
κάνουν τη διαφορά. Εάν εκατομμύρια κάνουν το ίδιο, τότε αλλάζει η πολιτική
ατμόσφαιρα. Η ικανότητα να συμπεριφερθείς διαφορετικά από την πλειοψηφία είναι
απαραίτητη για την ελευθερία. Δεν είσαι ελεύθερος εάν δεν είσαι πρόθυμος να
κάνεις πράγματα που σε αναγκάζουν να ξεχωρίσεις».
Στη χώρα μας ο Πλανητάρχης διεκήρυξε «ΠΡΩΤΑ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ και μετά ο…
Πρωθυπουργός», αλλά η διακήρυξή του ήρθε, τουλάχιστον εδώ, αφού είχε τελειώσει
η θητεία του ως ΠΡΟΕΔΡΟΥ και όχι στην Αρχή της που είχε τη δύναμη να εφαρμόσει
τη διακήρυξή του ο ίδιος.
Όμως… πολύ πριν ο «χωρίς νόμπελ αναγνώρισης» αλλά πολυδιαβασμένος
παγκοσμίως Καζαντζάκης με το στόμα ενός επαναστάτη είχε καταγράψει:
«Απέχω από τον αγώνα όχι από
ραθυμία ή δειλία, αλλά γιατί ξέρω. Ξέρω το τέλος όλων των πραγμάτων. Πίσω από
τα μεγάλα λόγια η αγυρτεία και το κενό» («Βραχόκηπος»). Αυτά ο….
επαναστάτης. Όμως ο συγγραφέας συνέχιζε τον δικό του αγώνα, δεν απείχε. Κι’
ίσως να είναι ο μόνος έστω και μοναχικός δρόμος με Φως που διασώζει την
Ελευθερία, αλλά και «Γνώση των πραγμάτων», ακόμα κι’ όταν ο Επαναστάτης απέχει
«γιατί πίσω από τα μεγάλα λόγια έχει
ζήσει την αγυρτεία και το κενό».
Λόγια για «λαό» στον… ενικό «λαός» σαν κάτι αορίστως και γενικώς «ενιαίο
σύνολο – ομοιόμορφα» κι’ όχι ως ΠΟΛΙΤΕΣ πολλοί και διαφορετικοί και
διαφορετικών θελήσεων κι’ όχι μια… μάζα όλοι… ένα… ως «λαός». Ενώ οι ΠΟΛΙΤΕΣ
στον πληθυντικό μέσα από διαφορές και αντιθέσεις είναι σύνθεση με Σεβασμό και
στις μειοψηφίες και όφελος και γι’ αυτές από την… πλειοψηφία την επικρατούσα με
τις Ιδέες και την Πράξη στην ΔΗΜΟ-Κρατία. Δύσκολο Πολίτευμα δυσκολότερη και η
πράγματι Ελευθερία όταν «η αγυρτεία και το κενό» κρύβεται πίσω από τα μεγάλα
λόγια για τον «έναν»… «λαό», αυτόν που θεωρούν «δικό τους ως…. μάζα» και
κανέναν ως Πολίτη οι ως…. «ιδιοκτήτες του» με τα μεγάλα λόγια. Χθες, σήμερα,
αύριο, εδώ και αλλού.
«Απέναντι στην Τυραννία» σήμερα και ΠΡΟΣ το μέλλον «όλων των επαρχιών της
γης μας» είναι ο ΠΟΛΙΤΗΣ ως κάθε ένας και επώνυμος σε σύνολο με σεβαστή
προσωπικότητα όλων κι’ όχι απρόσωπος ή «ανώνυμος» στο μαζικά σύνολο «λαός» και
μάλιστα «ιδιοκτησίας ανεξελέγκτου αρχηγού σε απρόσωπο ένα… ποιμνιοστάσιό του»
που μόνο… ΑΥΤΟ όμως εκφράζει.
Ακόμα κι’ όταν βολεύεται με τη χρήση της λέξης «λαός» να περιλαμβάνει όχι
μόνο τους «υπέρ του» αλλά και τους εκτός «ποιμνίου του» Πολίτες, μέλη του
εκλογικού Σώματος που δίνει Εντολή (ΔΙΑΤΑΓΗ) ως κυρίαρχο και Πηγή κάθε Εξουσίας
με έλεγχο και Γνώση απολύτου Σεβασμού Αρχών και Αξιών λειτουργίας Πολιτεύματος
πράγματι Δημοκρατίας ΠΟΛΙΤΩΝ κι’ όχι «κομματαρχών ως ιδιοκτητών λαού». Πολύ
περισσότερο όταν ο… «λαός του αρχηγού» αποτελεί μόνο το 20% επί του συνόλου
Εκλογικού Σώματος, αλλά εξουσιαστικά επιβάλει ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ και επί του υπολοίπου
80% όχι… «λαού του» αλλά 80% του συνόλου ΠΟΛΙΤΩΝ που είναι εναντίον του ή
οπωσδήποτε από κάθε άποψη όχι δια ψήφου υπέρ του.
Η συντριπτική πλειοψηφία ελευθέρων Πολιτών Απέναντι στην Τυραννία αρχηγού
συντριπτικής μειοψηφίας «λαού του». Για ένα Πολίτευμα πράγματι Δημοκρατίας
ΠΟΛΙΤΩΝ με ιδιοκτησία ΤΟΥΣ την Πηγή κάθε Εξουσίας και συνεχούς ελέγχου και όχι
«λαού»… «ιδιοκτησίας αρχηγού» και μάλιστα συντριπτικής μειοψηφίας επί συνόλου
ΠΟΛΙΤΩΝ Εκλογικού Σώματος.