Η χθεσινή μέρα χαρακτηρίστηκε σαν "παγκόσμια ημέρα του Σουτιέν".Το γιατί μας το λέει ο Κώστας Μπιλίρης στο κείμενο που ακολουθεί. Απολαύστετο...
"ΑΠΟΣΤΗΘΟΔΕΣΜΕΥΣΗ"
του Κώστα Μπιλίρη
Γυναίκες υπέροχες, γυναίκες αγέρωχες, γυναίκες της παραλίας και της ακτής. Γυναίκες των κλάμπς, των γυμναστηρίων και των αποδυτηρίων. Γυναίκες γυμνόσαρκες, ορθόστηθες και γυμνοστηθωμένες. Κάτι η διαφήμιση, κάτι
η τηλεόραση, κάτι η απελευθέρωση, κάτι ο φυσικός τρόπος ζωής και αντίδρασης, πάει το σουτιέν. Τις περισσότερες ώρες μπήκε στο .συρτάρι
Η γυναίκα τού σήμερα,
είδε, έκρινε- έκρινε;
-επηρεάστηκε, δανείστηκε απόψεις, έμαθε καλά το μάθημά της. Κοντολογίς, αποστήθισε την απο- στηθοδέσμευσή της. Και τώρα νάτην, ορμάει προκλητική στην πρόκληση του κύματος,
σαλτάρει μισοτσίτσιδη στην αγκαλιά
τής θάλασσας, σουλατσάρει στην αμμουδιά,
όπου δέχεται ξένοιαστη
του ήλιου τα φιλήματα και των ανδρών το λαίμαργο βλέμμα. Ποζάρει γυμνόστηθη
και το χαίρεται.
Αποδεικνύει τη θηλυκότητά της.
Η ηθική τής ομορφιάς
και ο κώδικας της συνεχούς
απελευθέρωσης εκ- θαλασσώνουν την ηθική τής σεμνοτυφίας και να το νέο παγκόσμιο σύνθημα: γυναίκες
αφήστε το στήθος ελεύθερο και ελεύθερη την ψυχή σας. Απαλλαχτείτε από το παρελθόν
σας. Το σουτιέν στο μουσείο.
Τι θα κάνετε λοιπόν; Θα δεχτείτε
όλες την επιταγή τού καιρού μας; Ας μη βιαζόμαστε για συμπεράσματα. Με την ευκαιρία όμως αυτής
της αναφοράς, θα ήθελα να πω μερικά λόγια σχετικά με την ιστορία του είδους αυτού, που είναι ένα από τα λίγα γυναικεία εξαρτήματα, που δεν τραγουδήθηκαν από ποιητές
και συνθέτες.
Αλήθεια τώρα που
το ανέφερα, το συνειδητοποίησα. Ακόμη και για το μισοφόρι
βρέθηκαν ποιητικά λόγια και συνθετικοί ειρμοί. Ενώ το παραθυρόφυλλο που λέγεται σουτιέν-ελληνικά στηθόδεσμος- άφησε «άλαλα» τα χείλη των καλλιτεχνών και των ποιητάδων. Θυμάμαι μόνο τον ασαφή
στίχο του Σακελλάριου «σφιχτή γροθιά το στήθος σου που σκίζει το μετάξι». Αλλά και τι να πεις;
«Τα στηθάκια σου με καιν, αν και μέσα στο σουτιέν»; Ή
«αχ ο μαστός σου ο αλαζών - τι να το κάνει το σουτιέν; Βγάλε και την κομπινεζόν - και να δηλώσεις
μανεκέν»;
Το σουτιέν λοιπόν με τη μορφή που το ξέρουμε, αποτελεί εφεύρεση της Μαίρης Γιάκομπς, ενός πλουσιοκόριτσου της Νέας Υόρκης
και η πρώτη
του επίδειξη έγινε στις 13 Οκτώβρη του 1914. Με τη διάδοσή
του κατάργησε τους συνδέσμους από ατσάλι,
καθώς και τις μπανέλες που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες για να στηρίξουν
το στήθος τους. Το εξάρτημα
αυτό απελευθέρωσε και διευκόλυνε τις επερχόμενες γενεές των θηλυκών ανθρώπων,
γι’ αυτό και μια φεμινίστρια της , η Ζερμαίν Γκρηρ, είπε ότι κατάκτησε
όλο τον κόσμο, χωρίς να ριχτεί ούτε ένας πυροβολισμός.
Αναστεναγμοί όμως έπεσαν πολλοί. Αμφιβάλλει κανένας;
Η ονομασία «σουτιέν»
έχει προέλευση γαλλική. Συνηθίζεται και από τους Έλληνες
σε ποσοστό 95%.
Γαλλική προέλευση έχουν ακόμη η κιλότα και η κομπινεζόν. Η ξένη επίδραση είναι ολοφάνερη. Κάποια στιγμή η Ελληνίδα,
έβγαλε το βρακί της και φόρεσε κιλότα. Γδύθηκε το μισοφόρι
της και πέρασε κατάσαρκα
την κομπινεζόν.
Στο χωριό μου κείνα τα χρόνια, οι γυναίκες φορούσαν έναν υποτυπώ- δη στηθόδεσμο και τον έλεγαν βυζοδέτη. Καθόλου άστοχο. Επρόκειτο για μια μακρουλή λουρίδα πανιού, που περιτύλιγε τα στήθη και τα συγκρα- τούσε.
Θα μπορούσε να ονομαστεί και βυζοσκέπασμα, ή
βυζοσκέπαστρο. Εν- δεχομένως
και μαστοκάλυμμα, ή μασταρόπανο. Η λέξη «στηθόδεσμος» επινοήθηκε από τους καθαρευουσιάνους, χωρίς να αποδίδει ακριβώς το ρόλο που καλείται να παίξει.
Θα κλείσω με μια
διαπίστωση. Εδώ και χρόνια η κομπινεζόν καταρ- γήθηκε.
Το σουτιέν από πολλές Ελληνίδες αποβάλλεται. Η πλαστική χει- ρουργική
κάνει θαύματα και σε όλες τις
ηλικίες. Όπως πάμε και το κιλο- τάκι θ’
αρχίσει να αποδεικνύεται περιττό. Αν
και τόσο
που έμεινε, μήπως καλύπτει και τίποτα; Με άλλα λόγια η γυναίκα
βγαίνει από τα ρούχα της. Εγκαταλείπει τα δεσμά της και αναζητά
το απώτατο πρωτόγονο παρελθόν της.