Έτυχε
πριν λίγο καιρό να βρεθώ σε μια κολεξιόν. Εκεί που γίνεται επίδειξη ρούχων.
Εκεί που συνήθως γδύνονται καλλίγραμμα Μοντέλα για να δείξουν πως πρέπει να
ντύνονται οι …θνητές. Περίμενα να δω κι εγώ τι θα φορεθεί το Φθινόπωρο που
ακολουθεί. Όμως τα ρούχα που είδα δεν ήταν ούτε για το Φθινόπωρο, ούτε για τον
Χειμώνα, ούτε για την Άνοιξη. Επίδειξη για του χρόνου το καλοκαίρι μας
πρόσφεραν. Δεν μπορώ να πω ωραία ήταν αλλά γιατί τόση βιασύνη βρε κορίτσια? Ας
δούμε όμως ποια γνώμη έχει για την μόδα ο συνεργάτης μας Κώστας Μπιλίρης.
Μόδα
και οικονομησιά
του Κώστα Μπιλίρη
Όταν διατάζεις τους ανθρώπους «βγάλτε αυτά που
φοράτε και ντυθέιτε με ό,τι σας προτείνω εγώ», παύεις να είσαι ένας απλός ράφτης ή μια απλή μοδίστρα.
Λέγεσαι μοντελίστ.
Όταν καταφέρεις να πείθεις τους άλλους να
ντύνονται αυτά που τους προτείνεις, φαντάζεις σπουδαίος. Και αποδεικνύεσαι ένας
πανέξυπνος έμπορος.
Όταν βεβαίως αποκτήσεις τη φήμη ενός μεγάλου
μαιτρ της μόδας, δεν ξέρεις που να βάλεις τα λεφτά. Καθόσον οι μεγάλοι μόδιστροι
της οικουμένης, κερδίζουν πάνω από πενήντα εκατομμύρια δολλάρια το χρόνο.
Δηλαδή, αν τα μεταφράσουμε σε μισθούς ελληνικής πραγματικότητας, αμοίβεις όλους
τους εργαζόμενους για είκοσι χρόνια.
Και φυσικά όλα αυτά τα χρήματα, κερδίζονται από
το λεγόμενο αγοραστικό κοινό, που σε παγκόσμια κλίμακα, έχει στον τομέα της
μόδας ένα κοινό γνώρισμα. Το κοινό τρεχαλητό για να προμηθευτούν και να
φορέσουν όλοι, τα μοντελάκια που εμπνεύστηκαν οι μεγάλοι μαιτρ.
Γεγονός που αποδεικνύει, πως ή πολύ χρήμα
υπάρχει στον κόσμο, ή πολύ τρέλα.
Μόδα λοιπόν το θέμα που μας ήρθε στο μυαλό αυτή
τη φορά και ας ρίξουμε τις μπηχτές μας.
Κοινώς απόψεις μας. Αν Δε συμφωνείτε, μη
θυμώσετε. Θα τις αντικρούσουν αργότερα και κάποιοι άλλοι που τυχόν διαφωνούν.
Μόδα λοιπόν! Και καλούνται κάθε τόσο οι
κοινωνιολόγοι να ερμηνεύσουν το φαινόμενο.
Και ζητείται η γνώμη των ψυχολόγων να ερευνηθεί
το σύμπτωμα. Και μιλάνε οι ειδικοί για τάση φυγής από την καθημερινότητα που
μας δέρνει.Για αίσθημα αλλαγής που μας χαρακτηρίζει.
Για προσπάθεια επίδειξης και επιβολής που μας
βασανίζει. Και όλα αυτά λέει, τα εκφράζει η μόδα. Δηλαδή η πειθαρχία στη μόδα.
Μόδα λοιπόν που σημαίνει εκφρασμένη αισθητική
αντίληψη. Επιταγή εγκεφάλων με αλάθητη έμπνευση και προνομιούχα σκέψη! Φυσικά
ουδόλως τους νιάζει, αν δεν τους καταλαβαίνει κανένας. Αρκεί να πειθαρχούν οι
περισσότεροι και να αγοράζουν.
Μόδα λοιπόν! Που σημαίνει υψηλή ραπτική.
Αλήθεια, γιατί μιλάμε συνεχώς για υψηλή ραπτική, αφου δεν υπήρξε ποτέ χαμηλή;
Μόδα κύριοι και κυρίες! Που σημαίνει
εμπιστοσύνη στο γούστο του ενός. Αυτός ο ένας φέρει μέσα του τη θεία χάρη να
μας κάνει τρισχαριτωμένους. Αν γινόμαστε και λίγο σκιάχτρα, είναι επειδή η μόδα
αντιγράφει πότε-πότε και τα φαντάσματα.
Μόδα κυρίες μου! Αχ ναι! Μόδα που σημαίνει
εφαρμοσμένη γραμμή ομορφιάς και απαστράπτουσας κοκεταρίας. Και σπεύδουν όλες να
ευθυγραμμισθούν. Και τρέχουν να συχρονισθούν. Και περιφέρονται στις βιτρίνες να
πληροφορηθούν. Και ντυνόμαστε έτσι που να φανεί πως δεν υστερούμε. Και
ανοίγουμε περιοδικά να ενημερωθούμε. Δεν είναι λίγες οι φορές, που
μασκαρευόμαστε για να μην εξαιρεθούμε.
Έρχονται και κάποιοι άλλοι να προσθέσουν ακόμη
σοβαρότερους λόγους και ερμηνείες. Πως τάχα η μόδα εκφράζει την ευγενική άμιλλα
που ξεχωρίζει τον άνθρωπο.
Καθώς και την προσπάθεια κοινωνικής συμβίωσης
που τον διακρίνει. Και λέγονται, λέγονται, λέγονται και άκρη δεν βρίσκουμε. Ενώ
βρίσκουμε να γίνονται αποδεκτές και οι ακραίες περιπτώσεις των υποδείξεων.
Και βλέπουμε τη μόδα να αντιγράφει τις γκέισες
του 15ου αιώνα. Τη βλέπουμε να εμπνέεται από τα χαρέμια των σουλτάνων. Να
ξεπατικώνει τα ρούχα των κοζάκων. Να ξεπατώνει από το βάρος τους όσες
πειθάρχησαν και θέλησαν να φορέσουν τα μοντελάκια.
Βλέπουμε τη μόδα να παίρνει γραμμή από τις
κορυφογραμμές της Ασίας. Να τραβάει γραμμή για τους νομάδες της τρίτης π.Χ
χιλιετίας. Να ζητάει νέα πρότυπα στους αγριοβοσκούς των Ιμαλαϊων.
Την κοιτάμε να περνάει μέσα από το σεντούκι της
γιαγιάς, να βγαίνει από το ντουλάπι του παππού, να περπατάει με στολή
πεζικάριου! Να φοράει ναυτικά και να λανσάρει κάτι μεταξύ Ζορό και βρυκόλακα.
Μόδα, όπως μας προστάζει ο μεσιέ Μπακελόν από
το Παρίσι. Το σώμα λέει να φαίνεται όλο και περισσότερο. Οπότε απαιτούνται
ρούχα με ένα σκίσιμο μπροστά και δύο σκισίματα από πίσω.
Τον βουτάς αυτόν το μεσιέ να του κάνεις καμιά
δεκαριά σκισίματα από κοστούμι μέχρι εσώρουχο, αμολώντας μερικά σκυλιά πίσω
του….
Η Γραφή λέει πως πλασθήκαμε κατ΄εικόνα και
ομοίωση ενός δημιουργού Θεού. Οι επιστήμονες ισχυρίζονται πως αποτελούμε την
κορωνίδα της εξέλιξης όλων των γήινων οργανισμών. Όπως και νάχει γιατί αφήνουμε
ορισμένους να ταλαιπωρούν και να παραμορφώνουν το ανθρώπινο σώμα;