OI "ΙΔΕΟΜΟΡΦΙΚΕΣ ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ" ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟΝ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ.
Με τον τίτλο «Ιδεομορφικές Συλλήψεις», ο πολύπλευρος καλλιτέχνης Κώστας Ευαγγελάτος εμπνέεται αυτή τη φορά από τον Ουρανό, όπως μας αποκαλύπτεται την ημέρα ή τη νύχτα, κάταστρος ή νεφελώδης, περισσότερο σαν αυτό τούτο το Αχανές, όπου η ανθρώπινη φαντασία πλάθει τον δικό της ιδιαίτερο κόσμο. Και είναι γεγονός, ότι ο Ουρανός επενεργούσε πάντοτε στον άνθρωπο ως αποκάλυψη της ίδιας της Υπόστασης του Υπέρτατου Όντος, ενώ το δέος που του διεγείρει, τον κάνει να ταυτίζει το Άπειρο με την Αιωνιότητα και την Αθανασία. Ο Emmanuel Kant τον αντιμετώπιζε ως το ύψιστο θαύμα, παράλληλα με τον Ηθικό Νόμο: «Ο Ουρανός από την μια μεριά και ο Ηθικός Νόμος μέσα μου αποτελούν το θαύμα αυτό καθαυτό». Κάποιοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης και κυρίως ο AndreaMantegna έβλεπε στις σιλουέτες των νεφών γίγαντες και ιππότες και κάθε λογής φανταστικά όντα.
Ο Κώστας Ευαγγελάτος με διάφορες τεχνικές, που χρησιμοποιεί, οραματίζεται μορφές ανάλογες μ’ εκείνες, που αείποτε οι άνθρωποι ανακάλυπταν στον Ουρανό συσχετίζοντας τα σύνολα των άστρων με γνωστές τους μορφές. Τυπικό παράδειγμα ο ζωδιακός κύκλος και άλλα μεμονωμένα συγκροτήματα. Και σε όλες τις περιπτώσεις ο καλλιτέχνης συμπλέκει αυτά που του αποκαλύπτονται, με την προσωπική βίωση και μάλιστα με την ελευθερία εκείνη, που αποζητά και βρίσκει, εκεί που δεν υπάρχουν όρια και περιορισμοί. Απλά αξιοποιούνται οι αφορμές που προσφέρουν κάποια τονισμένα φωτεινά σημεία, για να μορφοποιηθεί ένα σχήμα, ένα πρόσωπο και η αφηρημένη εικόνα να αποκτήσει υπόσταση κατανοητή. Χρώμα και σχήματα, φωτεινά και σκοτεινά σημεία μετουσιώνονται θαρρείς σε νότες μιας υπερκόσμιας παρτιτούρας, που μεταφράζεται άμεσα σε μουσική συμφωνία, με τον χαρακτήρα προσωπικών «ιδεομορφικών συλλήψεων».
Στην περίπτωση αυτή ο καλλιτέχνης προχωρεί στη μετάλλαξη του φυσικού φαινομένου σε μια ποιητική βίωση η οποία δε θέλει να διδάξει, αλλά να κάνει την ψυχή του θεατή να χαρεί, όπως έλεγε ο Ερατοσθένης: «Ποιητής έφη πάντα στοχάζεσθαι ψυχαγωγίας, ου διδασκαλίας» (Στράβων, Γεωγραφικά, 1,1,10 και 1,2,14).
Καθηγητής Στέλιος Λυδάκης
Ιστορικός Τέχνης, Επίτιμος Διευθυντής του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών - Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.
ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ:Όλα ετοιμάζονται στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών για τα εγκαίνια της έκθεσης μου ΙΔΕΟΜΟΡΦΙΚΕΣ ΣΥΛΛΗΨΕΙΣ την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου. Η έκθεση όπως και η μεγάλη έκθεση με τις Νεφελογραφίες μου το 2016 έχει αναδρομικό χαρακτήρα με ενδεικτικά επιλεγμένα έργα της τελευταίας οκταετίας. Οι μεγάλες μου εκθέσεις ανάλογου χαρακτήρα, τμήματα των οποίων παρουσιαζόντουσαν μετά σε άλλες εκθέσεις, ξεκίνησαν το 1999 με την έκθεση Scriptorium (120 έργα) στο Κέντρο Τεχνών Δ. Αθηναιων, συνεχίστηκε το 2008 με τις δύο ταυτόχρονες εκθέσεις στο Παρίσι- le Centre de Sevres και la Maison de la Grece (85 έργα), το 2010 με τρείς εκθέσεις στο Κέντρο Τεχνών Δ. Αθηναίων SCRIRTORIUM II, BEY HAMAM, θεσσαλονίκη και Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας
(σύνολο 180 έργα)! Το 2017 στο Espace Jano στο Παρίσι καΙ φέτος πάλι στο Μουσείον Της Πόλεως των Αθηνών με περίπου 60 έργα μου. Ειλικρινά αισθάνομαι πλήρης και ευγνώμων σε όλους όσους μου έχουν αφιλοκερδώς συμπαρασταθεί στην ανεξάρτητη πορεία μου. Όλες οι ενότητες της δουλειάς μου έχουν εκτεθεί σε υπέροχους χώρους από ευγενικούς επαίοντες και με μεγάλη απήχηση, παρά τα άπειρα εμπόδια που κατά καιρούς αντιμετώπισα.... Ελπίζω στο 2019 να επιτευχθεί και η επιθυμία μου να γίνει και η αναδρομική έκθεση με τα πολλά ποτραίτα εκ του φυσικού όλων των μοντέλων μου. Έργα προσωπικά, που ποτέ δεν πούλησα, εκτός ελαχίστων από ανάγκη, ορισμένα των οποίων έχουν εκδοθεί στο λεύκωμα ΕΞΕΙΚΟΝΙΣΕΙΣ το 2005. Αυτά τα εξομολογητικά και απο αύριο πάλι στις προετοιμασίες για τις ποικίλες Συλλήψεις μου ...